Sa mergem in Turcia (Antalya) cu masina

Drumul ales

Drumul are 2 variante in Bulgaria si 2 in Turcia.

Traversarea Bulgariei

Pe Bulgaria exista drumul vechi – Ruse - Veliko Tarnovo - Nova Zagora - Harmanli - Svilengrad. Drumul este bun in proportie de 90%, exceptie o face o bucata la Nova Zagora. Am incercat ocolirea acestei bucati nasoale pe la Stara Zagora, care s-a soldat cu o pierdere a drumului si o bajbaire prin Bulgaria de o ora in plus. Asa ca, mai bine drumul drept prin gropi, decat drumul ocolit, tot prin gropi, cu o ora in plus.

Sfat: daca cineva opteaza pentru acest drum, am auzit ca se poate face cam in 5 ore - 5:30 ore (vorbim aici de oameni constienti, care au copii in masina si nu de vitezomani care nu se stie daca ajung la destinatie). Pentru noi au fost 7 ore si 30 de min. Marele dezavantaj pe acest drum este traficul de tiruri, care in cursul saptamanii a fost foarte mare.

Vizualizaţi Traversare Bulgaria – traseu 1: Ruse – Veliko Tarnovo – Svilengrad pe o hartă mai mare

A doua varianta Bulgaria – drumul mai nou, pe care l-am folosit de cativa ani incoace: Ruse – Razgrad – Targovishe – Omurtag – Kotel – Yambol – Elhovo. Drumul are doua bucati proaste, intre Razgrad si Targovishe (se poate ocoli bucata pe la Shumen) si a doua in zona Elhovo. Ca sa va faceti o idee, viteza de mers este intre 50 si 80 km/h si zone cu gropi de ocolit ca dupa bombardament. Bucata asta are cam 75 km, cu gropi sau zone mai bune. Cu toate astea, timpul este intre 3:30 ore si 4:30 ore. Nu am facut niciodata mai mult de atat.

(Revin cu precizari: in septembrie 2013 drumul a fost refacut in mare parte – au mai ramas vreo 10-15 km de gropi, ceea ce face din acest drum cea mai buna, rapida si libera varianta spre Turcia)

Vizualizare hartă mărită

Atentie in serpentine cand treceti muntii! Sunt deosebit de periculoase mai ales pe ploaie – am prins ploaie si am vazut 4 accidente in cativa kilometri! Si tineti minte ca semnalizarea rutiera in Bulgaria este aproape inexistenta, deci, atentie!

Vigneta o puteti cumpara la Ruse (dupa ce treceti podul si iesiti din vama, sunt o groaza de chioscuri in sensul giratoriu). Sau puteti opri la urmatoarea benzinarie care o vedeti. Unele accepta leva, euro si chiar lei. Cost vigneta Bulgaria: 10 leva sau 6 euro sau 30 lei pentru 7 zile. (Am uitat, taxa de pod la Giurgiu este aproape 30 lei pt autoturisme). Nu incercati sa faceti transformarea la cursul leva-euro sau leva-lei, ca n-are sens. Trebuie sa le ramana si lor ceva pentru favoarea care v-o fac, daca nu aveti leva.

Dupa ce ati traversat Bulgaria, faceti plinul de carburant inainte de granita cu Turcia, ca tarifele in Turcia sar de 7,2 lei/litru de motorina, iar benzina e si mai scumpa. Cand va intoarceti (cu rezervorul gol), puteti alimenta tot aici si, daca v-a expirat prima vigneta, puteti cumpara una noua pentru 10 leva sau 6 euro, numerar (nu accepta plata cu card decat pentru carburant si alte produse, mai putin vignete).

Pentru cine nu stie, taxa de viza (care se platea inainte in vama turceasca) s-a scos. Insa trebuie sa aveti pasapoartele, talonul masinii si asigurarea in original, iar daca masina este pe firma, neaparat sa aveti imputernicire tradusa si legalizata in limba turca, pe numele soferului (www.traduceri-klara.ro). Turcii nu stau la discutie si va intorc inapoi.

 

Turcia

In functie de unde mergeti, puteti opta pe varianta Istanbul (daca mergeti in Antalya, Alanya, Kemer, Finike etc.) sau pe varianta Canakkale (Kusadasi, Bodrum, Marmaris, etc.). Astea sunt recomandarile mele. Se poate ajunge in Antalya pe la Cannakale, vizitand si Pamukkale in drum, dar, desi drumul nu este mai lung, este mai prost (drum parcurs in 2009, dar nu se compara cu nenorocirea din Bulgaria).

Aici intervine problema banilor. Inainte sau dupa intrarea pe autostrada, trebuie sa achizitionati un sticker HGS (incepand cu 1 ianuarie 2013 este singura metoda de a plati autostrada). Acesta se poate achizitiona de la oficiile postale PTT sau de la Garanti Bank. Se achizitioneaza sticker-ul care costa 5 sau 15 lire iar acesta trebuie neaparat “incarcat” cu minim 30 de lire.  Problema este ca sticker-ul se poate cumpara doar ziua, cat functioneaza institutiile respective. Noaptea se poate doar incarca de la automatele PTT Matik plasate langa oficiile PTT. Dar, avand in vedere ca e sistem nou, probabil il vor imbunatati.  Acest sistem este valabil pe toate autostrazile. Costul autostrazii dus-intors pana in Antalya (vreo 300 si ceva de km de autostrada) este de aproximativ 25 lire.  Daca mergeti inspre Canakkale, puteti sa evitati autostrada, daca veti considera ca 35 de lire este prea mult pentru cat de scurta este aceasta. Pentru cei care au mai fost in Turcia si cunosc vechiul sistem – cartela KGS a fost inlocuita cu noul sistem HGS. In caz ca nu cumparati sticker-ul HGS din Edirne, pe autostrada se mai poate cumpara de la benzinariile Shell. Este adevarat ca am intrebat peste tot si nu au. Nici oficiile postale mici nu au. Dar noua metoda de plata permite plata autostrazii pana la cel mult 7 zile de la data cand ati trecut prin porti. Adica, daca nu ati avut sticker HGS, puteti sa il achizitionati in urmatoarele 7 zile si nu veti plati amenda (daca sunteti prinsi). Drept urmare, acesta se poate achizitiona din orice mare oras in care va opriti. In momentul in care il achizitionati, se scad si banii pentru portile prin care ati trecut si nu ati avut sticker-ul. ATENTIE! – Sticker-ul se cumpara avand talonul masinii, de unde se preiau seria si numarul de inmatriculare. Nu puteti sa-l folositi ulterior pe alta masina, pentru ca nu va functiona pe un vehicul cu alt numar de inmatriculare.

Sfat: cand intrati in Turcia, opriti-va la Edirne si scoateti lire de la bancomat sau schimbati euro (schimbatul presupune sa fie ziua, dar majoritatea romanilor calatoresc noaptea in Turcia, din cauza ca drumurile sunt ceva mai libere, asa ca ar fi bine sa aveti un card). Turcu’, ca tot omu’, trage si el ceva pe turta lui. Daca mergeti pe la Canakkale, mai puteti sa scoateti bani de la bancomate si inainte de feribot. Daca nu, turcu’ de la feribot va face cursul de schimb 1 euro = 1 lira turceasca, si nici n-o sa va dea chitanta, ca macar sa-si bage 15-20 euro direct in buzunar (nu le e jena, fac asta pe fata).

Pentru Antalya, dupa ce ati trecut de Istanbul, nu mergeti spre Bursa, ca ocoliti. Luati-o pe D650, Pamukova – Bilecik – Kutahya – Sandikli. La un moment dat drumul se desparte, existand 2 variante spre Antalya. Daca mergeti spre Finike sau Kemer, luati-o spre Burdur. Daca mergeti spre Lara, Kundu, Manavgat, Alanya, luati-o spre Isparta. Acest al doilea drum va scuteste sa traversati orasul Antalya, daca mergeti spre est.

Vizualizare hartă mărită

Drumul este bun in mare parte, 2 benzi pe sens. Exista si zone mai dificile cu lucrari, dar sunt foarte bine semnalizate.

GPS-ul pentru Turcia va ajuta foarte mult, mai ales in orasele mari ca Istanbul, Kusadasi sau Antalya. Detectoarele de radar sunt interzise iar ziua exista radare prin localitati (unde limita e de 50km/h) sau pe sosele unde limita este de 90-100km/h. Chiar daca turcii merg mai repede, cand ii vedeti ca incetinesc, faceti la fel. Oricum, daca va avea de ales, turcu’ va opri turistii. Multi au zis sa nu dati spaga, ca nu merge si va treziti si la politie. Un prieten a incercat si a scapat cu 50 de euro (amenda era de 100 euro). Deci faceti asta pe propriul risc. Daca totusi mergeti cu detectorul, macar sa nu vi-l vada, ca se confisca (din auzite).

Atentie la benzinarii! Daca platiti cu cardul, aveti grija cum il folositi si ce operatii fac cu el. De asemenea atentie la cantitatea de combustibil care v-o baga in rezervor. Uitati-va la pompa si abia dupa aceea platiti. Nu va duceti sa platiti in timp ce ei baga combustibil, ca va pacalesc (nu toti, dar unui prieten i-au bagat doar 1 litru si a platit 15).

Copiii

Mergand noaptea, avantajul este ca dorm cea mai mare parte a noptii. Mai exista DVD-uri de masina unde pot vedea desene animate, si atunci e liniste. Pentru ca la un drum de 1400 km nu cred ca exista vreun sofer caruia sa-i placa refrenul “cand ajungem?, cand ajungem? CAND AJUNGEM?”

This entry was posted in Romaneste, Turcia - Articole in Romaneste and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Sa mergem in Turcia (Antalya) cu masina

  1. cristian says:

    Buna,
    am o nelamurire si anume ai spus mai sus ca trebuie tradusa si legalizata imputernicirea pentru masina. Compania la care lucrez, este o multinationala, m-a asigurat ca imputernicirea in limba engleza este suficienta, Ai alte informatii concrete?
    M-as bucura daca ai putea raspunde deoarece pe 23 iunie 2012 plec in Antalya.
    Multumesc anticipat.

    • admin says:

      Imputernicirea in limba engleza nu este suficienta, pentru ca lucratorii vamali nu stiu o boaba engleza (cel putin cei de care m-am lovit eu de atatea ori). Cerinta lor insa este clara – traducere legalizata in limba turca. Acest lucru il poti verifica la Ambasada Turciei sau Ministerul Afacerilor Externe. Eu am avut in romana, engleza si turca, dar numai cea in turca mi-a folosit. Eu zic ca nu merita sa te intorci in Romania 300 de km, pentru aproximativ 120-150 de lei cat costa o imputernicire legalizata in limba turca, pe care o poti face la orice traducator autorizat. Daca te ajuta, poti sa suni la firma de traduceri cu care lucrez eu in Bucuresti – Klara Glob SRL – Dl. Augustin Lanyou – 0721 427 908.

  2. gr3go says:

    Este nevoie de ceva asigurare pentru masina pentru turcia?
    Pe polita RCA: “valabil in tarile in care casuta corespunzatoare de mai jos nu este barata”.
    Unele tari sunt in casuta altele nu, si nici o casuta nu e barata.
    Turcia(TR) este in casuta…Ce inseamna asta?

    • admin says:

      Dupa cum spuneam in articol, la intrarea in Turcia se verifica obligatoriu asigurarea RCA a masinii. Aceasta trebuie sa fie in original. Daca, casuta TR de pe RCA nu este taiata cu X, inseamna ca asigurarea este valabila in Turcia, fara probleme.
      Sunt unele companii de asigurari, care ofera RCA mai ieftin, dar mai multe tari din casute sunt taiate cu X. Asta presupune incheierea de carte verde separata, care se poate face pe o luna, pentru tarile in care vrei sa mergi, daca acestea sunt barate in RCA-ul original.

  3. gr3go says:

    Si inca ceva, ai trecut cumva la Canakkale cu ferry?

    • admin says:

      Da, am trecut cu feribotul. Exista 2 variante: Gelibolu – Lapseki (eu pe aici am preferat) sau Cannakale – Eceabat. Tariful e in jur de 20-25 lire. Sfatul meu este sa aveti lire turcesti, ca altfel se intampla cum am descris in primul articol, adica 1 lira = 1 euro la casierie, si nu o sa va convina. Langa port puteti gasi banci si bancomate, daca nu ati schimbat sau nu ati scos lire turcesti pana in acest punct. Eu am ajuns dupa ora 1:00 noaptea si am folosit bancomatul (a doua oara, ca prima data m-au pacalit). Feribotul circula si ziua si noaptea, ziua din 30 in 30 de minute, iar noaptea din ora in ora. De fapt, circula in functie de traficul rutier de la imbarcare. Detalii despre programul, tarifele si traseul feribotului, poti gasi pe http://www.canakkaletravel.com/feribot.htm.

  4. gr3go says:

    Au alte taxe de drum, in afara de cea pentru autostrada?
    Cum se descurca turcii cu engleza? In banci (pt cartela KGS) stiu engleza?
    Noi mergem la Kusadasi, si as avea de profitat de ~100km de autostrada intre Izmir si Kusadasi…

    • admin says:

      In Turcia nu exista decat taxe de autostrada. Pentru cei ce nu circula pe autostrada, nu exista alte taxe de drum.
      Turcii se descurca putin in engleza, in zonele turistice, in rest nu prea am avut nevoie. Banuiesc ca pe la bancile mari s-o gasi careva sa stie un pic de engleza.
      Atentie insa, autostrada Izmir-Kusadasi se plateste numerar. Nu stiu daca sunt acceptate cardurile KGS, dar nu merita achizitionarea unuia numai pentru aceasta bucata de autostrada, mai ales ca ea costa aproximativ 2,5-3 lire.